Literární rébusy (a sem tam šifra) - hra

DISKUZE » Volná diskuze


PanPredseda
PanPredseda 26.11.2021 v 19:42

Rozhodl jsem se založit nové herní téma, které by mělo důkladně pošimrat mozkové závity těch, kteří se do něj zapojí.
Jako hádanky je možné zadávat rébusy (a případně přesáhnout do oblasti šifer), jejichž řešením bude název knihy či povídky, básně, jméno autora, literární postavy apod. Vzhledem k této šíři možných oblastí řešení nechť je pravidlem, že u každé hádanky bude uvedeno, v jaké oblasti řešení hledat. Uvedu několik příkladů (které už jsem použil v jiné hře dříve):
---
Příklad č. 1:
Zadání: Svému sourozenci + rostlina z níž se vyrábí textil (řešením je název knihy)
Řešení: Sestře + len = Sestřelen, kniha od českého válečného hrdiny Františka Fajtla
---
Příklad č. 2 (složitejší):
Zadání: Kam čůrá skupina slov, která začíná velkým písmenem a obsahuje (minimálně) přísudek? (řešením je název sbírky básní)
Řešení: Nočník věty = Noční květy, kniha haiku Věry Bartoškové
---
Příklad č. 3 (spíše šifra)
Zadání: - - / . - / . - - - / . / - - / . . . / - / . . . - / . . // . . / - . / . . . / . - - . / . / - . - / - / - - - / . - . / . - // - - / - - - / . - . / . . . / . /// Ke správnému řešení můžete dojít dvěma různými způsoby (řešením je název knihy)
Řešení: Tajemství inspektora Morse
---
Tipy na řešení se píšou přímo do diskuse, případné přidávání dalších indicií a vývoj hádanky si řídí její autor.
Kdo uhodne, má právo zadat další. Protože se může stát, že vymýšlení rébusů a šifer nesedne každému, ale bude chtít zkusit uhodnout rébus či šifru zadanou někým jiným, může se takový člověk po uhodnutí svého práva na zadání další hádanky vzdát (a bude dobré učinit tak co nejdříve). V tom případě může zadat kdokoliv podle hesla "kdo dřív přijde, ten dřív mele".
Snad jsou pravidla pochopitelná, případně si je po pár kolech dopřesníme.
A teď chvilku vyčkejte na můj další příspěvek, který bude obsahovat zadání první hádanky...

Text příspěvku byl upraven 26.11.21 v 19:59

PanPredseda
PanPredseda 26.11.2021 v 19:56

První hádanka, která už mi půl dne leží v hlavě, nebude rébus, ale bude patřit do světa šifer. Někomu bude připadat zapeklitá, ale někdo ji třeba uhodne snadno.
Zadání:
8†35( 5005* .‡8 ;48 3‡0† 2?3
(řešením je celé jméno autora a název povídky, případně stejnojmenné knihy, a to v originále)

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 09:29

Asi Edgar Allan Poe, dílo nevím.

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 09:42

Edgar Allan Poe je správně, ale pro správné vyřešení je třeba i název díla (byť výše zmiňuji, že název díla je v originále, uznám i český).
Nápověda: v tom díle se také vyskytuje šifra (dokonce je podstatnou částí zápletky).

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 09:50

Vyřešení díla ponechám někomu dalšímu. Ale mám dotaz: tu šifru si každý vymyslí svou, nebo je už daná? Myslím čísla a znaky místo písmen.

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 10:08

Každý svou. A ani nemusí jít o šifru, ale spíše o rébus (vizte můj první příspěvek), které tu očekávám častěji. Nebo třeba o přesmyčku (což je vlastně jednoduchá transpoziční šifra) atd.
To, jak jsou jméno autora a název jeho díla v mé hádance zašifrovány má opravdu úzkou spojitost právě s tím dílem. (Tedy, ten kdo dílo četl je ve výhodě, ale informace vedoucí k vyluštění šifry jdou dohledat i bez nutnosti celé dílo číst.)


soukroma
soukroma 27.11.2021 v 11:31

jen doplním do odpovědi
Zlatý brouk / The Gold-Bug
ale jen díky tipu na autora, a tedy i části šifry, která je ale pro mne pořád nějak nesrozumitelná, takže se rozhodně, ani v nejmenším, neucházím o další zadání

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 13:20

Ano, správné řešení je skutečně EDGAR ALLAN POE THE GOLD BUG, tedy Zlatý brouk (chrobák, skarabeus).
Uznávám, že šlo o těžkou hádanku, ale když se mi v hlavě urodila, chtěl jsem ji využít. Chtěl jsem jí také vzdát hold Poeovi, který možná nebyl první, který v ději literárního díla použil šifru, ale jeho Zlatý brouk, kde je podrobně vysvětleno i řešení šifry, je dílem, který kryptografii zpopularizoval.
Šifra, kterou jsem použil, je přesně ta samá, jakou v ději Zlatého brouka použil kapitán Kidd k zašifrování záznamu, který je vodítkem k pokladu. (Proto jsem byl nucen použít originální název díla, v šifře v povídce se totiž nevyskytuje znak pro písmeno Z.) Více informací o šifře mohou ti, kteří povídku nečetli, najít např. zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Zlat%C3%BD_brouk#%C5%98e%C5%A1en%C3%AD_kryptogramu
Možných přístupů k řešení bylo několik. Jen ze znalosti děje Zlatého brouka, kdy šifra v něm obsahuje stejné znaky jako ta moje (respektive jich obsahuje více), šlo odhadnout, že půjde o toto dílo. Případně šlo zkusit šifrovací tabulku, která je v ději Zlatého brouka odhalena, a vyluštit jí můj kryptogram.
Na kryptografickou analýzu je text mé šifry dosti krátký, ale ve chvíli, kdy m.gray uhodla Poea, šlo alespoň částečně dešifrovat text:
EDGAR ALLAN POE --E GOLD --G,
protože
8 = E
† = D
atd. (přesně jako v povídce).
---
Protože soukroma se o další zadání neuchází, nabízím m.gray, která uhodla alespoň část, zda nechce zadat další hádanku. Může být klidně lehčí než ta moje ;-)
m.gray, pokud zadávat nechcete, napište to sem a může zadat kdokoliv.

soukroma
soukroma 27.11.2021 v 13:30

Ach so, takže jsme se takto hravě seznámili s šifrou použitou Poem, starou bratru 180 let. Jeho substituční šifra je možná přehledněji (aspoň pro mne) vysvětlena na https://en.wikipedia.org/wiki/The_Gold-Bug

A teď jsem nadmíru zvědavá, zda tu někdo vymyslí šifru vlastní ;-)

Text příspěvku byl upraven 27.11.21 v 13:37

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 13:39

Dobrá, o něco se pokusím

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 14:34

Připomenu, že to může být i rébus. Cokoliv, co potrápí naše šedé buňky mozkové.

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 17:23

-.-. /--- / /--.. / .. /...- /--- /- //-.. /.- /.-.. // .- //...- /--.. /.- /.-..
Jedná se o název knihy.

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 17:25

Co život dal a vzal

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 17:38

No jasně.

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 17:57

Zadání:
hromada sena nebo slámy
+
anglicky nebo
+
větší počet anglických nebo (nebů?)
+
2. pád množného čísla svetru bez rukávů
+
hloupá zvířata bez diakritiky
+
písmeno i spřežka
Pozn.: S mezerami je nutno nakládat kreativně.
Řešením je název knihy - ne zcela tradiční povídkové sbírky.

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 18:18

Sto hororů ve sto slovech

PanPredseda
PanPredseda 27.11.2021 v 18:23

Naprosto přesně.

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 18:41

Netradiční použití nářadí z domácí dílny (název knihy).
(Je možno i takto?)

soukroma
soukroma 27.11.2021 v 18:49

kladivo na čarodějnice ??? (málo indicií)

m.gray
m.gray 27.11.2021 v 19:14

Přesně.

soukroma
soukroma 27.11.2021 v 19:19

Tak rébus - autor a jeho série:

JAO DK Q

(zatím bez berliček, kdo četl, toho by to trknout mohlo/mělo, ostatním případně později dopomohu)

Lenka.Vílka
Lenka.Vílka 27.11.2021 v 19:29

Předpokládám Jussi Adler-Olsen a Oddělení Q. Ale asi špatně. Něja mi nevychází písmena od "D" :(

soukroma
soukroma 27.11.2021 v 20:05

Skvěle! DK byla malá berlička: země autorova původu i děje

Lenka.Vílka nám zadá další zapeklitost

Lenka.Vílka
Lenka.Vílka 27.11.2021 v 20:58

Takže i tak? Ok :D

Protože všechno není jasné na první pohled, občas se to ukáže na pohled druhý. Ale mnohem častěji se všechno ukáže přesně naopak:
První domácí posezení na stříbrném rybníku.

Nápověda číslo dvě, první slovo vyměněné za jeho opak:
Poslední domácí posezení na stříbrném rybníku.

Jedná se o českého autora...

Ok, tak další nápověda dalším slovem:
Poslední domácí posezení na zlatém rybníku

Text příspěvku byl upraven 29.11.21 v 22:04

soukroma
soukroma 30.11.2021 v 10:57

Poslední vandr na Zlaté řece ?



Vložit příspěvek